O maşină nouă, la fel ca una cumpărată la mâna a doua, nu costă niciodată doar atât cât scrie în lista de preţuri. Oricine şi-a cumpărat vreodată o maşină ştie că există şi alte costuri care ar trebui luate în considerare atât înainte de cumpărare, cât şi după. Pe lângă preţul de achiziţie, un autoturism cu care se circulă frecvent va cere constant bani. În acest caz, am făcut împreună cu cei de la autokappa.ro un top al pieselor care se strică cel mai frecvent. În unele cazuri, pentru a vă face o idee în privinţa costurilor, veţi găsi şi preţuile pieselor care necesită înlocuirea.

1. Galeria de admisie

Galeria de admisie este o componentă care nu comportă remedieri majore, ci doar înlocuire. Constituie o problemă frecvent întalnită la BMW, la toate modelele după 2008. Nu există variantă after market la achiziţia de piese, iar costurile pentru piesa originală pleacă de la 3 400 lei (modelele 2008-2010) şi ajung chiar la 4 800 lei (modelele după 2012).

2. EGR

Valva EGR se obstrucţionează mai mult la diesel, pentru că:

  • Motorina este considerată inferioară benzinei
  • Motorul diesel produce mai multă funingine (care este reţinută de filtrul de particule)
  • În condiţii de trafic urban, supapa este suprasolicitată

Supapa EGR cedează, de asemenea, la multe marci auto cu motorizare diesel, începand cu grupul VAG şi continuând cu BMW, Range Rover etc, dotate cu motoare de 1.9D, chiar 3.0 D BITURBO. Preţul de achiziţie variază de la 800 lei aftermarket până la 1 100 lei OE. Există marci auto precum VW Tiguan , Skoda Octavia  şi Superb, 2011 – 2012, 1.9 TDI, unde costurile doar pentru achiziţie piesă frizează lejer 2 000 lei. De ce? Pentru ca EGR – ul vine în ansamblu cu răcitorul EGR.

3. Filtrul de particule

Filtrul de particule reprezinta, probabil, unul dintre cele mai disputate sisteme ce configurează motorizarile diesel. Ce rol are? El este un filtru mecanic ce reţine în interiorul său până la 90% din particulele de carbon şi cenuşă prezente în gazele de evacuare ale motoarelor Diesel. Este situat pe traseul de evacuare al maşinii şi reuşeste performanta să divizeze particulele nocive mari în particule foarte mici.

Problema cea mai mare pe care o ridica ar fi că, după un anumit număr de kilometri parcurşi, ar necesita o regenerare. Aceasta ar putea fi făcută şi automat, prin creşterea temperaturii din galeria de evacuare, obţinută printr-o turare mai mare a motorului şi printr-o viteza constanta in mers. Un scenariu aproape imposibil în mediul urban…Vorbim, în acest caz, de regenerarea electronică, efectuată de specialişti în service, cu ajutorul unui tester de fabrică, ajungând la aprox 300 lei/intervenţie.

Există şi alternative: curăţarea manuală cu produse specifice, înlocuirea cu unul second-hand sau aftermarket, dar şi achizţia unuia nou, care poate să depaşească 1500 euro!!!

4. Injectoare

Scăderea puterii, mersul greoi în sarcină şi o accelerare mai slabă pot fi semne ale deficienţelor sistemului de injecţie, în condiţii de exploatare a motorului diesel. O ardere incompletă este semnalata şi de sesizarea unui fum negru la sistemul de esapament.

Ce este de facut?

Se interzice circularea în astfel de condiţii şi prezentarea într-un service auto pentru remedieri. Atenţie! Injectoarele uzate nu se pot repara! Ele se înlocuiesc cu alte injectoare noi şi se verifică pe standuri speciale de testare a injectoarelor şi a pompelor de injecţie.

Putem să prevenim?
Da, într-o masură sau alta. Există unele soluţii care se introduc în combustibil şi care mai prelungesc sensibil viata injectoarelor. Însă elixirul tinereţii nu există!!!

Curăţarea periodică a injectoarelor pe standuri specializate ar fi o altă metodă de prevenţie, însă fără o garanţie certă în privinţa longevităţii.

5. Pompa de înaltă presiune

Motoarele diesel sunt caracterizate, în principal, de randament ridicat, în comparaţie cu motoarele pe benzină. Astfel se explica un consum mai scăzut de combustibil. Reglementările tot mai stricte referitoare la emisiile poluante, zgomotul şi nevoia de reducere a consumului de combustibil au făcut ca sistemele de injecţie să evolueze în mod considerabil.

Care ar fi cauzele suprasolicitarii pompei de inalta?

  • Impurităţile motorinei
  • Cantitatea de apa din motorină
  • Filtrul de motorină neschimbat la timp

Impurităţile din motorină pot determina deteriorarea componentelor sistemului de injecţie: pompă, injector, supape, etc. De asemenea motorina poate conţine apă, care, odată ajunsă în sistemul de injecţie, poate conduce la griparea pieselor în mişcare sau la o corodare prematură. Din aceste motive este necesară utilizarea unui filtru care să răspundă cerinţelor de filtrare ale sistemului de injecţie cum ar fi: diametrul minim al particulelor filtrate, reţinerea apei şi fiabilitate ridicată.