Hitler ar fi furat schiţa legendarului automobil Volkswagen Beetle de la un inginer evreu. Dezvăluirea a fost făcută recent de un istoric, Paul Schilperoord, în cartea sa, „The Extraordinary Life of Josef Ganz – the Jewish engineer behind Hitler’s Volkswagen”/ „Viaţa extraordinară a lui Josef Ganz – inginerul evreu din spatele Volkswagenului lui Hitler”, scrie Daily Mail.

Liderul nazist a fost dintotdeauna creditat cu schiţarea modelului iniţial al Volkswagenului Beetle, idee pe care i-a transmis-o ulterior, în 1935, proiectantului de maşini Ferdinand Porsche. La acea întrevedere, Hitler i-a oferit indicaţiile de bază proiectantului: vehiculul ar fi urmat să aibă patru locuri şi un motor răcit cu aer.

De altfel, ideea automobilului care a făcut istorie, cunoscut drept „maşina poporului”, este etichetată de mulţi oameni singura realizare merituoasă a dictatorului, responsabil pentru cel mai mare genocid din istorie, adaugă sursa citată.

Josef Ganz în automobilul său, May Bug. Din imagine, asemănările dintre May Bug şi Volkswagen Beetle sunt evidente

GALERIE FOTO

În lucrarea menţionată, autorul scrie că în 1932, cu trei ani înainte ca Hitler să-şi descrie „propria idee” domnului Porsche într-un hotel din Berlin, Ganz conducea deja maşina pe care el însuşi o proiectase, numită Maikaefer, sau (în traducere „Cărăbuşul de mai”- n.r.). Vehicului uşor al evreului era foarte similar cu Beetle-ul dezvoltat mai târziu de Porsche, cel mai de seamă proiectant de maşini din istoria Germaniei.

Potrivit sursei citate, Ganz a început să lucreze la schiţele maşinii sale încă din 1928 şi a construt-o în decurs de câţiva ani. Hitler a văzut May Bug-ul la o expoziţie de maşini din 1933 şi a făcut schiţe pe care i le-a prezentat lui Porsche.

După ce ,,maşina poporului” a fost mediatizată, revista lui Ganz a fost închisă, iar evreul a început să fie anchetat de Gestapo, poliţia secretă a Germaniei naziste. Fără a-şi revendica invenţia, Ganz a a fugit în Elveţia şi a murit în Australia, în 1967.

Schiţa elaborată de Ferdinand Porsche (1934), după ideea lui Ganz

,,Hitler i-a văzut în mod cert prototipul lui Ganz şi sunt destul de sigur că a citit şi revista acestuia, specializată în maşini. Este destul de clar că evreul a avut o influenţă clară asupra felului în care a fost dezvoltată ideea de către nazişti. Ferdinand Porsche a condus prototipul lui Ganz în 1931. Am găsit multe dovezi că toate motoarele cu tracţiune pe spate din anii 1930 au drept reper invenţia lui Ganz”, a declarat autorul.

Pe de altă parte, în acest joc este şi imaginea lui Porsche, acuzat de mulţi critici că ar fi fost un criminal de război. Compania Volkswagen susţine că prin Hitler, Porsche a găsit fondurile de care Ganz ducea lipsă şi a fost capabil să transforme o idee populară în realitate.